Plan sklepu internetowego

Strona internetowa jest albo sklepem albo rynkiem. Użytkownicy nie widzą strony internetowej, a widzą po prostu kolejną pozycję w wyszukiwarce. Każdy fragment strony internetowej sklepu powinien podkreślać naszą markę. Promocja marki nie jest jednak wcale taka łatwa. Jednym z trendów jest użycie grafiki do podkreślenia przynależności firmowej strony.

Użytkownicy sieci mają szereg przyzwyczajeń, niemniej lubią też od czasu do czasu się rozerwać.

Powinno się więc zaspokoić i wykorzystać ich skłonność do przyzwyczajania się, ale powinni się też niekiedy ich zachwycić. Zasady nawigacji powinny być stałe, a ogólny wygląd i atmosfera strony powinny być w miarę przewidywalne z uwagi na potrzebę podkreślania tożsamości firmy, ale w ramach tych parametrów powinny być regularnie wprowadzane zmiany projektu.
Osoba zakładająca sklep internetowy powinna wiedzieć jak najwięcej o swoich użytkownikach, dlatego należy poprosić ich o zarejestrowanie się. Pomijając wszystko inne, potrzebujemy ich adresów e-mailowych oraz ich pozwolenia na przysyłanie e-maili. Dodatkowo potrzebuje się też możliwie dużo informacji o nich, ażeby móc lepiej zaspokajać ich potrzeby. Odwiedzający stronę naszego sklepu powinni być w jakiś sposób nagradzani za zarejestrowanie się. Muszą istnieć pewne formy zachęty, np. jakiś konkurs, czy uprawnienie do jakiejś zniżki. Kiedy posiada się już informacje, należy wykorzystać je i przeanalizować.

Każda strona internetowa może dodać coś w celach rozrywkowych.

Jak już wspomniano, stronę internetową powinno się dogłębnie analizować, ażeby zyskać wiedzę na temat tego, jak korzystają z niej odwiedzający, albowiem analiza jest najważniejszym wkładem w przyszły projekt. Informuje, które pomysły zadziałały, a które nie. Być może brzmiały one dobrze, ale nie są właściwe.
Każda strona internetowa może dodać coś w celach rozrywkowych. Jeśli nie będzie drażniło to użytkowników, to będzie popularne, nawet jeżeli nie będzie bezpośrednio związane z tematyką strony. Jeśli konkurencja zredukowana jest do wymiaru cenowego, wówczas tylko jeden spośród wielu graczy może okazać się zwycięzcą. Gdyby rynek był tak prosty, otwarta konkurencja prowadziłaby do monopolu. Jednak tak nie jest i firmy zwykle starają się różnicować, ażby odróżniać się od konkurencji. Poza tym wznoszą bariery, które blokują bezpośrednią rywalizację, gdzie tylko się da. Problem, przed jakim Internet stawia wiele firm polega na tym, że duża ilość podstawowych barier blokujących konkurencję została zlikwidowana. Handel międzynarodowy oraz odległość geograficzna były niegdyś potężnymi barierami, ale już nie są. Dawniej było można wykorzystywać niedostateczną wiedzę konkurentów i sprzedawać im towar czy jakąś usługę po cenach wyższych, aniżeli dałoby się to robić na rynkach, na którym panuje pełna informacja.
Podkreślanie tożsamości firmy i inteligentne operowanie marką może być doskonałym środkiem wyróżnienia się. Specjalistyczna wiedza i umiejętności w tej dziedzinie, w biznesie internetowym dopiero się rozwijają. Ażeby poznać źródło udanej taktyki strony internetowej w dziedzinie treści, szybkości zmian, obsługi i kreowania marki, powinno się zbadać sposoby, dzięki którym można przyciągnąć tłumy i zmienić je w stałych klientów.
Każda firma internetowa powinna się reklamować. Użytkownicy logują się na sieci i wędrują od strony do strony, zanim się konkretnie na coś zdecydują. Kierują się bowiem różnymi motywami. Mogą to być np. zakupy, rozrywka bądź poszukiwanie informacji. Ich uwagę można przyciągnąć poprzez przeglądarki, linki czy reklamy w sieci. E-mail jest szczególnie ważny jako środek zwrócenia uwagi. Użytkownik zwykle jest połączony z Internetem, kiedy czyta e-maile, tak więc aktywne linki wbudowane w e-mail częstokroć odnoszą skutek w postaci kliknięcia. Większość stron internetowych wysyła swoim zarejestrowanym użytkownikom takie e-maile, starając się jednak nie robić tego za często, ażeby nie zaczęło irytować. Chcąc, aby kampania e-mailowa się powiodła, należy podobnie jak bandery oraz inne formy reklamy, odpowiadać tej samej formule AIDA. Można tutaj jednak dodać jeszcze jeden element, z reguły określany mianem marketingu wirusowego. Chodzi tu o prośbę do adresata e-maila, aby przekazał go dalej znajomym i przyjaciołom. Jeżeli e-mail zawiera żart czy jakąś specjalną ofertę, wówczas być może zostanie on przekazany .

Reklama Internetowa

Większość stron przyciągających dużą liczbę odwiedzających stosuje z powodzeniem reklamę w tradycyjnych środkach przekazu. Najczęściej w tym celu wykorzystywana jest telewizja i billboardy. Najlepszą i jednocześnie najgorszą formą marketingu jest przekaz ustny. Najlepsza dlatego, że ludzie są bardziej skłonni kupić coś, co rekomendują zaufani znajomi, aniżeli pod wpływem innego mechanizmu marketingowego. Najgorsza, ponieważ działa powoli i jest trudna do wywołania.
Odwiedzający strony internetowe często obawiają się konsekwencji kliknięcia myszki. Relacja liczby osób odwiedzających do liczby kupujących jest niezwykle wysoka. Niewielu kupuje, ale kiedy raz przejdą już przez procedurę zakupu i rezultat będzie pozytywny, wtedy strach zanika.

Klienci zwykle obawiają się:

 obawiają się czegoś im nieznanego;
 nie są pewni, czy dostawa dojdzie do skutku;
 martwią się o bezpieczeństwo płatności;
 obawiają się, że zwrot dóbr nie spełniających oczekiwań może być problemem;
 nie chcą być zasypani stosem e-maili reklamujących jakieś buble;
 woleliby mieć możliwość obejrzenia towaru przed dokonaniem zakupu .

Należy dodać, że można zaradzić tym wszystkim obawom, przyjmując politykę przyjazną klientowi i wprowadzając ją w życie. Jedyną trudność sprawia ostatnia z wymienionych powyżej kwestii, niemniej i ten problem można nieco złagodzić, oferując możliwość zadzwonienia do kogoś z personelu i porozmawiania z nim.

Promowanie sklepu internetowego

W firmie internetowej można stworzyć stronę dyskusyjną, na której umieści się reklamacje i sugestie klientów, na jakie firma będzie publicznie odpowiadała. Istotne jest to, ażeby klienci mogli zobaczyć, jak reagujemy na zażalenia. Sklep internetowy prawie zawsze zleca większość usług związanych ze sprzedażą swoim kooperantom, poczynając od kurierów po punkty serwisowe. W takim przypadku strona internetowa poświęcona zażaleniom wymagała będzie też zaangażowania się podwykonawców.
Intensywna promocja marki jest niezwykle istotnym czynnikiem. Ażeby stworzyć silną markę, sprzedawca musi zaspokajać potrzeby klienta w każdym punkcie. Promocja marki obejmuje więc wszystko, poczynając od projektu strony internetowej po szybką i jednocześnie bezbłędną realizację zamówienia. Poza siecią reklama może też mieć istotne znaczenie w tworzeniu marki internetowej. Niektóre firmy, działające poza siecią zadają sobie dużo trudu, aby kreować swoją markę w Internecie. W kreowaniu marki może pomóc też grupa tematyczna. Strony firm internetowych potrafią przyciągnąć klientów dzięki grupie dyskusyjnej, gdzie można nadsyłać pytania odnośnie produktów firmy. Generalnie dobrze jest dla firmy, kiedy jej strona stanie się źródłem wiedzy.
Najlepszym sposobem wyróżnienia się spomiędzy innych firm w sieci jest indywidualne traktowanie. Zindywidualizowane podejście do klienta stanowi jedyną taktykę, która pozwala na ukrycie pewnych informacji bądź zapewnienie sobie niepowtarzalności. Nasze ceny, projekt strony, mechanizmy nawigacji i każdy aspekt naszej domeny są otwarte dla świata i mogą zostać skopiowane. Cechy te mogą oczywiście w różny sposób promować naszą markę, ale poza tym nie mogą nam zapewnić nic, co byłoby unikalne. Indywidualne podejście do klienta może z kolei zapewnić nam jego wyjątkowy stosunek do naszej strony, którego inna żadna domena nie będzie w stanie skopiować.

Można więc powiedzieć, że pojęcie sklepu internetowego, najbardziej spektakularnego narzędzia handlu elektronicznego typu B2B, sprowadza się do kategorii serwisu www wraz z zawartymi w nim mechanizmami, pozwalającymi na wyszukanie, charakterystykę, zamówienie dóbr i usług, a także dokonanie płatności za ich zakup i transport, posiadający ponadto narzędzia obsługi usług dodatkowych. Z technologicznego punktu widzenia jest to określony adres internetowy, który wywołuje specjalnie spreparowaną witrynę webową, na której jej właściciel umieszcza listę dóbr i usług oferowanych do sprzedaży wraz z ich szczegółową charakterystyką i cenami. Realizacji dokonuje się poprzez formularz zamówień, bramkę płatności oraz wysyłkę zamówienia na ogół środkami konwencjonalnymi. Tak więc, główną ideą elektronicznych zakupów jest sprzedaż towarów/usług przez sieć i inkasowanie należności drogą elektroniczną.
Ażeby zachęcić klienta do zakupów w sklepach internetowych, sam proces kupowania musi być prosty, łatwy, jasny i zrozumiały dla każdego chętnego, nawet takiego, który nie ma wiele wspólnego z systemami informatycznymi. Zamiast przyuczać kupującego do nowych metod nabywania towarów, należy korzystać ze sprawdzonych form robienia zakupów, głównie poprzez: daleko posuniętą wizualizację produktu, ułatwienia zamawiania oraz zakupu, a także prostotę płatności i uwiarygodnienie. Warto jeszcze podkreślić, że kluczem do sukcesu każdego sklepu internetowego jest dobre rozpoznanie otoczenia. Należy sprawdzić, jak robią to inne osoby, w jaki sposób prezentują swoją ofertę, jakiego rodzaju zabiegi stosują.

Tani sklep internetowy!