Od jakości hostingu zależy to, jak szybko będzie działał Twój sklep internetowy, ilu klientów jest w stanie obsłużyć, a zatem jakie przyniesie zyski.

Właściciele sklepów internetowych często nie wiedzą, czym kierować się przy wyborze hostingu dla sklepu internetowego. Wybór serwera inaczej hostingu dla sklepu internetowego nie jest łatwy, a jednocześnie jest na tyle ważny, że nie można pozostawić go przypadkowi, kierując się reklamami, czy kuszącymi ofertami cenowymi. Rynek usług hostingowych w Polsce i na świecie jest ogromny, co nie ułatwia Ci zadania. Jeśli jesteś początkującą osobą bez doświadczenia, to stoisz przed naprawdę trudnym wyzwaniem.

Pamiętaj, nie ma hostingu idealnego dla sklepu internetowego lub tzw. firmy hostingowej nr 1 w Polsce. Czynników mających wpływ na jakość hostingu jest bardzo dużo. Nie można przeprowadzić rzetelnych testów porównujących oraz w sposób wiarygodny porównać parametrów różnych hostingów i ofert.

W tym wpisie postaram się przekazać kilka porad i wskazówek, które mogą Ci pomóc w trakcie szukania odpowiedniego hostingu dla sklepu internetowego. Uwaga, w tekście ze względów stylistycznych używam dwóch nazw hosting i serwer przemiennie, ale należy pamiętać, że od strony technicznej są to dwie różne usługi.

projektowanie stron i sklepów internetowych www

Co to jest hosting?

Hosting to usługa, w ramach której firma hostingowa udostępnia serwer, czyli infrastrukturę potrzebną do prowadzenia Twojego sklepu internetowego.

Definicja hostingu: Hosting to udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni. Usługa hostingu polega na przydzieleniu:

  • określonej wielkości dysku twardego,
  • maksymalnej ilości danych do przesłania przez łącza internetowe serwerowni,
  • maksymalnego stopnia obciążenia serwerowni przez usługi,
  • usług obsługiwanych przez serwerownię (w zakresie zależnym od specyfiki usługi, np. udostępnienie bazy danych z określeniem maksymalnej jej objętości).

Rodzaje usług hostingowych

Na rynku jest do wyboru kilka rodzajów usług hostingowych dla sklepu internetowego:

Serwer wirtualny (współdzielony) to wydzielone konto na serwerze, którego zasoby — dysk, procesor, pamięć RAM — współdzielisz z kontami innych klientów.

Hostingu współdzielony to usługa z określoną ilość miejsca na dysku serwera, z ograniczoną liczbą procesów, ilości GB pamięci RAM do wykorzystania, czy też liczby jednoczesnych połączeń do bazy danych. Hosting współdzielony to świetny plan na początek tworzenia e-sklepu.

Serwer wirtualny to najtańszy sposób na uruchomienie sklepu internetowego, ale jednocześnie posiadający ograniczenia. Wybierając serwer wirtualny, otrzymujesz dostęp do panelu administracyjnego – CPanel, DirectAdmin, za pomocą którego możesz dodawać domeny, bazy danych, konta e-mail, zmieniać niektóre parametry serwera wersja PHP. Pamiętaj, że serwery współdzielone oferowane przez firmy hostingowe różnią się w znacznym stopniu od siebie, jeśli chodzi o parametry i limity.

Firma hostingowa dba o wydajność usługi, ale też o nieprzeciążanie całego serwera przez wszystkich użytkowników. Wynika to z tego, że na serwerze współdzielonym może znaleźć się nawet kilkaset sklepów i usługodawca musi zapewnić dobrą wydajność wszystkim klientom.

Do korzystania z hostingu współdzielonego, nie musisz posiadać dużej wiedzy. Kupując hosting, otrzymujesz gotowe środowisko do działania sklepu oraz wsparcie i niezbędne instrukcje.

Serwer VPS (Virtual Private Server) to przestrzeń serwera wydzielony z serwera fizycznego, z dostępem do systemu operacyjnego i z gwarantowanym dostępem do zasobów. VPS bardziej zaawansowana usługa i jest rozwiązaniem pośrednim między hostingiem współdzielonym a serwerem dedykowanym.

VPS to dobre rozwiązanie, gdy potrzebujesz większej wydajności i mocy serwera, lub nietypowej konfiguracji serwera. Zaletą VPS jest również znacznie niższa cena niż w przypadku serwerów dedykowanych. Wadą jest fakt, że takim serwerem musisz opiekować się samodzielnie. Samodzielne administrowanie VPS wymaga jednak specjalistycznej wiedzy. Oczywiście możesz też wykupić VPS zarządzany przez firmę hostingową (administracja serwera VPS), ale taka usługa jest dodatkowo płatna w abonamencie.

Posiadając VPS, masz większe możliwości niż używając hosting współdzielony. Możesz zdecydować o konfiguracji maszyny, a także uruchomić zaawansowane aplikacje. Firma hostingowa zapewnia Ci określoną moc obliczeniową, przydziela zasoby takie jak RAM, oraz określoną liczbę rdzeni procesora i pojemność dysku.

 

Do korzystania z VPS trzeba posiadać odpowiednią wiedzę lub zatrudnić osobę, która będzie w stanie skonfigurować serwer i nim administrować. Niektóre firmy hostingowe świadczą taką dodatkową usługę administracji.

Serwer dedykowany to fizyczny maszyna serwera stojąca w serwerowni, oddana w całości do dyspozycji klienta. Serwer dedykowany to najbardziej profesjonalne, a zarazem kosztowne rozwiązanie i jest to usługa przeznaczone dla naprawdę dużych sklepów internetowych.

Najbardziej zaawansowana usługa serwerowa. Na serwerze dedykowanym masz wpływ na konfigurację maszyny, dzięki czemu możesz dopasować serwer do potrzeb sklepu. W przypadku serwera typu VPS otrzymasz tylko część maszyny. Na serwerze dedykowanym masz do dyspozycji całą maszynę fizyczną. Wybierając serwer dedykowany sam decydujesz, ile rdzeni procesora, pamięci RAM potrzebujesz do płynnej obsługi sklepu. Przy doborze parametrów serwera powinna Tobie pomóc firma hostingowa.

 

Do korzystania z serwera dedykowanego trzeba posiadać naprawdę dużą wiedzę albo zatrudnić osobę, która się nim zaopiekuje. Często konfigurację i administrację możesz zlecić po stronie firmy hostingowej, natomiast będzie to usługa dodatkowo płatna.

Cloud Serwer to serwer wirtualny działający w grupie maszyn. Na serwerze Cloud, podobnie jak w przypadku serwera dedykowanego i VPS, otrzymujecie określone zasoby serwera do wykorzystania. Różnica jest to, że serwer cloud ma zasoby sklastryfikowane, czyli nie jest to już tylko jedna maszyna fizyczna, ale grupa maszyn, które dynamicznie współdzielą zasoby.

W przypadku awarii sprzętowej na jednej maszynie pozostałe przejmują działanie sklepu, co sprawia, że sklep internetowy działa płynnie. Nie musisz czekać na fizyczne usunięcie awarii, np. dysku, czy procesora.

Parametry techniczne

Na rynku funkcjonuje wiele platform e-commerce jak WooCommerce, PrestaShop, Magento i każda ma swoje wymagania techniczne odnośnie hostingu. Wszystkie platformy mogą być zainstalowane na serwerach Apache lub Nginx, które są najbardziej niezawodne i funkcjonalne. Potrzebny jest interpreter PHP, baza danych MySQL, obsługa HTTPS oraz dostęp do FTP.

Wymagania te spełniają praktycznie wszystkie dostępne na rynku firmy hostingowe. Unikaj hostingodawców, którzy nie używają aktualnych wersji PHP. Regularne aktualizacje są o tyle istotne, że nowe wersje często zawierają poprawki związane z bezpieczeństwem. Pamiętaj stare wersje PHP i MySQL nie posiadają już oficjalnego wsparcia i jako takie mogą narazić Twój sklep na działanie luki w zabezpieczeniach.

Hosting WooCommerce

Serwery Apache lub Nginx to najbardziej niezawodne i funkcjonalne serwery dla WordPress + WooCommerce. WordPress nie ma wygórowanych wymagań odnośnie do serwera. Wystarczy interpreter PHP w wersji 7.0 lub nowszej, baza danych MySQL w wersji 5.6 lub nowszej albo MariaDB w wersji 10.0, lub nowszej oraz obsługa HTTPS.

Wymagania serwera: Apache 2.x, Nginx | PHP 7.0+ | Zainstalowany MySQL 5.6+

W związku z bardzo dużą popularnością platformy WordPress niektóre firmy hostingowe oferują serwery przeznaczone specjalnie dla WordPressa. Niestety bardzo często taka oferta to tylko marketingowy trik, a nierzeczywiście zoptymalizowany pod kątem WordPressa produkt, za który warto zapłacić wyższą cenę.

Wymagania dla hostingu WordPress sprawdź na oficjalnej stronie www.wordpress.org.

Hosting PrestaShop

PrestaShop nie ma wygórowanych wymagań odnośnie do serwera i może to być Apache lub Nginx. Wystarczy interpreter PHP w wersji 5.6 lub nowszej, baza danych MySQL w wersji 5.6 lub nowszej oraz obsługa HTTPS.

Wymagania serwera: Apache 2.x, Nginx | PHP 5.6+ | Zainstalowany MySQL 5.0+

Wymagania dla hostingu PrestaShop sprawdź na oficjalnej stronie Wymagania systemowe PrestaShop | Instalacja PrestaShop

Hosting Magento

Magento jest bardziej wymagająca pod względem wymogów serwera, a w szczególności pamięci RAM, dlatego wskazany jest serwer VPS lub dedykowany. Sklep Magento można zainstalować na serwerze Apache lub Nginx. Minimalne wymagania to interpreter PHP w wersji 7.2 lub nowszej, baza danych MySQL w wersji 5.6 lub nowszej oraz obsługa HTTPS.

Wymagania serwera: Apache 2.4+, Nginx 1.x | PHP 7.2+ | Zainstalowany MySQL 5.6, 5.7

Wymagania dla hostingu Magento sprawdź na oficjalnej stronie: Wymagania systemowe Magento

Limity hostingów
Każda usługa hostingowa ma różnego rodzaju ograniczenia. Musisz wiedzieć, że nielimitowane usługi istnieją tylko w ofertach promocyjnych. Jeśli firma hostingowa twierdzi na przykład, że oferuje nieograniczoną przestrzeń dyskową, to należy koniecznie sprawdzić, czy nie został nałożony limit liczby plików.

Parametry serwera wirtualnego, które powinieneś sprawdzić przed zakupem:

Miejsce na dysku – zwykle hostingi oferują więcej miejsca na dysku, niż jest potrzebne dla sklepu internetowego. Jeżeli będziesz umieszczać dużo zdjęć, multimediów lub produktów w sklepie skontaktuj się z usługodawcą w celu dobrania oferty dla Twoich potrzeb. Jeżeli firma hostingowa oferuje w ramach usługi nieograniczoną ilość miejsca sprawdź, czy nie ma ograniczenia ilości plików na serwerze.

Transfer – to ilość danych wysyłanych z serwera do osób odwiedzających Twój sklep. Dlatego im więcej jest odwiedzających w miesiącu, tym więcej transferu potrzebujesz. Wiele pakietów hostingowych oferuje nielimitowany transfer, ale warto potwierdzić w regulaminie lub supporcie, czy nie ma dodatkowych ograniczeń.

Ilość baz danych – instalacja sklepu internetowego potrzebuje bazę danych MySQL. Bazy danych stosowane są do przechowywania danych, które wymagane jest do poprawnego funkcjonowania sklepu.

Ograniczenia kont e-mail – hostingi mogą ustalać ograniczenia dotyczące liczby możliwych do utworzenia kont e-mail, pojemności skrzynek pocztowych lub stosować limity liczby wysyłanych wiadomości.

Usługi hostingowe serwerów wirtualnych w szczegółowej specyfikacji technicznej mogą informować o limitach obciążenia procesora (CPU), zużycia pamięci RAM czy liczby uruchomionych jednocześnie procesów. Takie limity mają na celu zabezpieczenie serwera przed stronami nadmiernie go obciążającymi, które współdzielą serwer z Twoim sklepm.

Co, jeżeli przekroczysz limity hostingu?
Dobra firma hostingowa powiadomi cię mailowo o zbliżającym się przekroczeniu limitu. Przekroczenie limitu może spowodować, że Twój sklep internetowy po prostu przestanie działać do momentu, w którym limity zostaną odnowione np. do pełnej godziny lub pod koniec okresu abonamentowego.

Jeżeli Twój  sklep systematycznie nadmiernie obciąża serwer i regularnie będzie przekraczać limity, powinieneś przejść na wyższy pakiet lub kupić droższą usługę hostingową z większymi limitami. Oczywiście możesz też zoptymalizować sklep tak, aby nie zużywał tak mocno zasobów serwera. Dobra firma hostingowa, a dokładnie jej administratorzy serwerów dysponują narzędziami, dzięki którym są w stanie Tobie pomóc w znalezieniu przyczyny problemu.

Parametry techniczne PRO:

SSH (Secure Shell) – to bezpieczny protokół komunikacji szyfrujący dane, który pozwala na bezpiecznego połączenia między Twoim komputerem i serwerem. SSH umożliwia szybką instalację, aktualizację, edycję plików. SSH jest jednak swojego rodzaju opcją PRO, ponieważ możesz zarządzać serwerem jedynie za pomocą konsoli w formie tekstowej, a nie wizualnej jak za pomocą programu FTP.

Funkcja Cron – to funkcjonalność, umożliwiająca tworzenie własnych harmonogramów. Cron obsługuje przede wszystkim wykonywanie zadań cyklicznych, których nie trzeba obsługiwać ręcznie.

Bezpieczeństwo hostingu

Dobre firmy hostingowe posiadają mechanizmy mające na celu poprawę bezpieczeństwa zainstalowanego sklepu. Mogą to być mechanizmy typu Firewall, system anty-exploit, które blokują potencjalnie niebezpieczne żądania, mechanizmy skanujące pliki na serwerze w poszukiwaniu złośliwego kodu itp. Pamiętaj, że w kwestii bezpieczeństwa Twojego sklepu nie powinieneś polegać tylko na firmie hostingowej, ale takie rozwiązania to duży plus przy wyborze hostingu sklepu internetowego.

Kopia bezpieczeństwa
Backup to kopia zapasowa wszystkich plików oraz bazy danych sklepu. Dobry hosting powinien wykonywać kopie bezpieczeństwa przynajmniej raz dziennie i przechowywany przez firmę hostingową co najmniej przez 14 dni, a najlepiej przez 30 dni. Upewnicie się, czy Twoja firma hostingowa przechowuje backup na niezależnych serwerach.

Koniecznie sprawdź, jak często wykonywane są backupy i jak długo są przechowywane oraz czy nie ma dodatkowych ograniczeń co do kopii zapasowych. Pamiętaj, że dobrze jest wykonywać dodatkową, własną kopię bezpieczeństwa i przechowywać ją na innym serwerze niż Twój sklep lub lokalnie na komputerze.

Backup jest niezbędny, jeżeli przez przypadek usuniesz pliki, treści, zamówienie ze sklepu, wystąpi błąd krytyczny podczas aktualizacji sklepu, albo sklep będzie zaatakowany i zawirusowany. Pamiętaj, prowadzenie sklepu bez backupu może okazać się bardzo kosztowne.

Certyfikat SSL
Posiadanie certyfikatu SSL w sklepie internetowym jest niezbędne. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, Twój sklep przetwarza dane osobowe np. w newsletterze lub po prostu zależy Ci na bezpieczeństwie użytkowników, powinieneś mieć w sklepie szyfrowanie za pomocą SSL. SSL zapewniają szyfrowane połączenie HTTP i wszystkie dane, jakie wysyłamy z przeglądarki internetowej do serwera sklepu, są zaszyfrowane za pomocą protokołu SSL.

Bezpieczeństwo dla osób, które odwiedzają Twój sklep, możesz zapewnić, wykupując certyfikat SSL w firmie hostingowej lub skorzystać z darmowego certyfikatu, jeżeli Twój hosting posiada taką opcję. Zapytaj hostingodawcę, czy ma w ofercie bezpłatne certyfikaty Let’s Encrypt. W takim przypadku zaoszczędzisz ok. 100-120 zł rocznie za to zabezpieczenie. Firmy hostingowe z darmowym certyfikatem SSL znajdziesz w tabeli na końcu artykułu.

Autoinstalatory
Unikaj autoinstalatorów, które oferuje większość hostingów na rynku. Co prawda autoinstalatory pomagają w szybkim uruchomieniu e-sklepu, ponieważ instalacja sprowadza się do kliknięcia, ale w dłuższym okresie może to być niebezpieczne. Niestety taka instalacja wprowadza jedynie bałagan na serwerze, co docelowo obniża bezpieczeństwo Twojego e-sklepu. Instalacja ręcznego nie jest trudna i warto poświęcić nawet dłuższą chwilę na przeprowadzenie jej samodzielnie.

Bezawaryjność i dostępność
Nie ma hostingów ze 100% dostępnością swoich serwerów. Wysoka dostępność usług, mimo wszystko, nie zapewnia nam działania serwisu zawsze. Popularne usługi hostingi oferują dostępności w przedziale 90% – 99%. Oznacza to, że serwer i wszystkie udostępniane przez niego usługi działają przez 90% – 99% czasu. Dostępność na poziomie 99% w ciągu 30 dni oznacza, że serwer może nie działać przez około 45 minut. Jest to czas przeprowadzenia wymaganych czynności konserwacyjnych.

Pomoc i wsparcie techniczne

Hosting to nie tylko nowoczesne, niezawodne maszyny, ale przede wszystkim ludzie pracujący w firmie hostingowej. Dobry hosting posiada wsparcie, czyli zespół specjalistów, który pomoże rozwiązać problem ze sklepem internetowym.

Profesjonalny hosting można poznać po jego wsparciu administracyjnym, jak pracownicy radzą sobie w sytuacjach awaryjnych oraz w jaki sposób komunikują się z klientami. Dobrą praktyką jest to, że firma hostingowa w przypadku przerwy w działaniu usług rekompensuje taką niedogodność darmowym okresem za używanie serwera.

Firmy hostingowe oferują kilka kanałów komunikacji pomoc przez panel klienta (tzw. tickety), infolinię telefoniczną, zgłoszenia mailowe, a także chat. Dzięki temu możesz korzystać ze wsparcia w wygodny dla Ciebie sposób, choć nie każda forma będzie równie profesjonalna.

Wybierz usługodawcę, który zapewni Ci bezpośredni kontakt z administratorem i pomoc poprzez panel klienta lub chat. Umożliwi to profesjonalne i szybkie rozwiązanie problemu. Unikaj firm ze wsparciem mailowym, które wiąże się z bardzo długim oczekiwaniem na pomoc, a odpowiedzi są często mało pomocne, wymijające lub pisane w sposób nie zrozumiały dla użytkownika. Infolinia sprowadza się najczęściej do długiego oczekiwania na połączenie, a po połączeniu będziesz mieć kontakt raczej z operatorem niż z administratorem, który może rozwiązać Twój problem.

Pamiętaj, nie musisz być specjalistą od hostingu. To hosting powinien zapewnić darmowe wsparcie techniczne, jeżeli masz hosting współdzielony lub płatne wsparcie przy serwerze dedykowanym i VPSie.

Firmy hostingowe oferują również bezpłatne przeniesienie sklepu od innego usługodawcy, co może ułatwić migrację Twojej strony z hostingu, z którego jesteś niezadowolony, lub jest po prostu zbyt drogi.

Jak wybrać hosting dla sklepu internetowego?

Duża, czy mała firma?
Może się wydawać, że wykupienie hostingu w dużej, znanej firmie hostingowej gwarantuje bezawaryjność i świetne wsparcie, nic bardziej mylącego. Niestety duży nie znaczy lepszy. Awarie serwerów zdarzają się każdemu, a o jakości firmy świadczy głównie wsparcie klienta. W dużych firmach wsparciem klienta zajmują się zwykle nie administratorzy, którzy po wyczerpaniu zestawu standardowych odpowiedzi przekazują problem dalej lub często spychają na klienta. Nie możesz w nich liczyć na pomoc w przypadku kłopotów z działaniem sklepu, a na odpowiedź na Twoje pytanie możesz czekać nawet ponad 24 godziny. Jeżeli szukasz indywidualne podejście do Twojego sklepu lub sklepu znajdziesz je w małej firmie hostingowej. Uważaj również na tzw. firmy-krzaki, które nie podają na stronie swoich danych, takich jak NIP, REGON czy adres siedziby.

Typ serwera
Jeżeli planujecie uruchomienie nowego sklepu, możecie rozpocząć sprzedaż od hostingu współdzielonego. Jest to dobre i tanie rozwiązanie na początek.
Jeżeli natomiast posiadasz już sklep internetowy, który odnotowuje większy ruch, albo planujesz sklep z licznymi promocjami, które będą generować skokowe ilości wejść do sklepu, posiadanie serwera dedykowanego lub VPS będzie koniecznością.

Kryterium ceny
Cena nie jest najważniejszym kryterium przy wyborze hostingu. Firmy hostingowe oferujące często usługi w podejrzanie niskich cenach, różniących się znacznie od cen konkurencji, umieszczą Twój sklep na wypchanym do granic możliwości serwerze, co może powodować jego wolne działanie, brak możliwości płynnego korzystania z panelu administracji sklepu, a nawet czasową niedostępność.

Bezpłatny okres testowy
Hosting możesz bezpłatnie przetestować przez 14 dni od daty zamówienia. W tym czasie możesz stworzyć sklep, zoptymalizować go i testować, czy hosting jest wystarczający do Twoich wymagań. Jeżeli wybierzesz hosting z dobrym wsparciem, nawet podczas okresu testowego będzie on do Twojej dyspozycji, co na pewno pozwoli wybrać serwer o odpowiednich parametrach.

Darmowy hosting?
Każdy na początku przygody ze sklepem internetowym myśli nad darmowym hostingiem. Darmowe usługi hostingowe zwykle działają bardzo wolno oraz wyświetlają w Twoim sklepie reklamy, na które nie masz wpływu. Darmowe hostingi posiadają wiele ograniczeń i są często bardzo problematyczne. Taki hosting oczywiście nie ma wsparcia oraz możliwości przywrócenia zapasowej kopii bezpieczeństwa.

Ile kosztuje hosting pod sklep internetowy?

A więc ile zapłacisz za hosting dla Twojego sklepu internetowego? Tanie hostingi współdzielone sprawdzą się dla sklepów małych lub sklepów początkujących z małym ruchem.

Hosting dla sklepu internetowego nie musi być drogi. Bez problemu można znaleźć serwer współdzielony w dobrej firmie hostingowej w cenie od 100 zł za rok. Roczny koszt utrzymania niewielkiego sklepu internetowego — abonament za domenę i hosting — powinien wynosić ok. 150 – 250 zł netto rocznie.

Nie ulegaj promocjom, ponieważ zapłacisz za nie w kolejnym roku. Często dla ułatwienia klienci kupują domenę w tej samej firmie, w której zamawiają hosting. Warto upewnić się, że ceny domen w wybranej firmie nie są zawyżone. Zdarza się też, że firmy hostingowe oferują pierwszy rok utrzymania domeny w promocyjnej cenie, a nawet za 1 zł, ale po upływie tego okresu musisz zapłacić za nią znacznie więcej, niż u konkurencji.

Hosting współdzielony
Najczęściej jest to koszt od ok. 100 zł rocznie i wystarcza na utrzymanie podstawowego sklepu internetowego.

VPS (Virtual Private Server)
W skali roku serwer VPS to koszt 1000-1500 zł. Cenniki VPS najczęściej podają cenę usługi w abonamencie miesięcznym.

Jeżeli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy, musisz doliczyć koszt konfiguracji serwera i administracji. Wykonanie usługi możesz powierzyć firmie hostingowej, jeżeli świadczy takie usługi lub agencji interaktywnej.

Serwer dedykowany
Za serwer dedykowany w skali roku zapłacicie od ok. 2 000 zł.

Do korzystania z serwera dedykowanego potrzebna jest odpowiednia wiedza albo zatrudnienie osoby, która się nim zaopiekuje. Konfigurację i administrację możesz także zostawić po stronie hostingodawcy, natomiast będzie to usługa dodatkowo płatna.

Cloud Serwer
Cloud to zaawansowana technologia. Do zarządzania nim i konfiguracji potrzebujecie zatem specjalistów. Za serwer typu cloud w skali roku zapłacicie od ok. 2 000 zł.

Ceny, które przytoczyłem, są oczywiście szacunkowe i określają jedynie rząd wielkości takiej usługi. W zależności od oferty danej firmy hostingowej, zaawansowania parametrów serwerów, a nawet wybranej konfiguracji i przydzielonych zasobów ceny mogą znacznie się różnić między sobą.

Pamiętaj przy zamówieniu, każdego hostingu na polskim rynku masz 14-dniowy bezpłatny okres testowy.

Bezpłatna migracja
Jeżeli dokonałeś złego wyboru hostingu dla sklepu internetowego i masz już zarejestrowany i opłacony hosting w firmie, która nie spełnia Twoich oczekiwań, lub jest za droga na Twoje możliwości i potrzeby to pamiętaj, że zawsze możesz przenieść hosting do innego usługodawcy. Takie przeniesienie musisz zaplanować odpowiednio wcześnie przed wygaśnięciem usługi. Skontaktuj się z nowym usługodawcą i dowiedz się. jak przebiega procedura migracji. Jakie informacje i dostępy musisz przekazać oraz ile czasu będziesz musiał czekać na wykonanie usługi migracji Twojego sklepu.

Pamiętaj, migracja między firmami hostingowymi w wielu przypadkach nie jest taka prosta. Każda migracja wymaga przygotowania, jest czasochłonna i często wiąże się z przerwami w dostępie do Twojego sklepu.

Jaki hosting polecam?

Niestety, nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jaki hosting jest najlepszy pod sklep internetowy. Oczywiście korzystam z usług firm hostingowych dla tworzonych przezemnie sklepów internetowych i mam swoje preferencje. Jeżeli szukasz dobrego hostingu dla Twojego sklepu internetowego, szczególnie zapoznaj się z ofertą firmy hostingowej The Camels i porównaj ceny hostingów.

Porównanie oferty wybranych firm hostingowych

Poznaj moje subiektywne porównanie ofert wybranych firm hostingowych. Poniższe zestawienie to nie jest ranking hostingów pod sklep internetowy, ale jedynie zestawieniem hostingów, które najczęściej używałem przy pracach nad stronami lub sklepami internetowymi dla moich Klientów.

Przy wyborze hostingu dla sklepu internetowego główne czynniki to wydajność – parametry techniczne, bezpieczeństwo, backup i pomoc – wsparcie techniczne firmy hostingowej. Większość hostingów w Polsce posiada wystarczające parametry i funkcjonalność dla uruchomienia sklepu internetowego. To, co je odróżnia, to przede wszystkim wsparcie techniczne, polityka bezpieczeństwa i backupów.

Gdzie szukać informacji o hostingach?
Przed zakupem hostingu do sklepu internetowego warto poszukać opinii i informacji na temat wybranego usługodawcy. Oczywiście do znalezionych w Internecie informacji należy podchodzić z dużą dozą ostrożności. Możesz trafić na artykuły sponsorowane lub na nie do końca wiarygodne rankingi hostingów internetowych. Miejscami, w których znajdziesz wartościowe opinie na temat firm hostingowych, są fora branżowe oraz grupy na Facebooku.

Przy wyborze hostingu dla sklepu internetowego:

  • zapoznaj się dokładnie z ofertą i regulaminem usług hostingowych,
  • zadzwoń na infolinię, aby potwierdzić ofertę i sprawdzić ile będziesz czekać na reakcję,
  • napisz maila, aby sprawdzicie czas oczekiwania na odpowiedź.

Podsumowanie

Wybór hostingu dla sklepu internetowego to ważna decyzja, która będzie rzutować na stabilność działania Twojego sklepu, prędkość wyświetlania się sklepu, a także pośrednio na wizerunek sklepu w oczach Klientów.

Tworząc sklep internetowy, warto zastanowić się, ile miesięcznie osób będzie odwiedzać Twój sklep internetowy i ile będzie generować odsłon. Jeżeli w przyszłości chcesz organizować duże promocje lub wyprzedaże, parametry serwera muszą sprostać ruchowi, który nie jest odnotowywany na co dzień.

GodWeb Robert Gołębiewski

Projektuję sklepy i strony internetowe WordPress i WooCommerce, pozycjonuję i reklamuję w Google, rozwijam media społecznościowe. Tworzę kompleksowe kreacje, projekty graficzne i identyfikacje wizualne. Zadzwoń 666 640 263, albo napisz do mnie, aby otrzymać szczegółową wycenę.